Blog a nyelvtanulásról

A blog gyakorlati tanácsokkal kíván szolgálni nyelvtanulók részére. Ha eddig csak sikertelenség jutott neked osztályrészül, akkor ideje felülvizsgálni a módszereidet. Tanulj mások hibáiból. :-) Tervek szerint hetente egy elemző posztra lehet számítani, ezeket a TIPP címkével jelölöm meg a könnyebb eligazodás érdekében. Minden más megy a rizsa kategóriába :-) Ha kérdésed van, vagy beszélgetni szeretnél :-), akkor keress bátran a komment vagy üzenetküldés funkciót használva, illetve írhatsz nekem az ifjutitan.it [kukac] gmail [pont] hu email címre.

Hogyan tanulok szavakat I.

2012.07.03. 10:42 Valezius

Az első hét nagyjából mellébeszélés volt, de mint mondtam matematika iránt érdeklődő emberként szeretem tisztázni az alapdolgokat.

Meggyőződésem, hogy a nyelvtanulásnál a szavak tanulása a legfontosabb. Mire az ember megtanul 3000 szót, addigra az alapnyelvtan biztosan a zsebébe lesz. Az alapvető nyelvtannal és kellő szókinccsel pedig már szabadon lehet kommunikálni. A bonyolultabb nyelvtani formák mennyisége pedig jóval kevesebb a szavakénál.

Mindebből az következik, hogy valamilyen módszerrel hozzá kell jutni a szókincshez. Személy szerint nem hiszek a majd úgyis rám ragad módszerben. Alapvetően a hagyományos nyelvtanulás híve vagyok, tanulni és magolni kell. Csodamódszerek márpedig nincsenek :-)

Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor vegyük elő a középiskola szótárfüzetünket, és csináljunk mindent ugyanúgy, mint akkor. Annál azért vannak jobb módszerek is, lássuk, én hogy csinálom.


Ha elolvastál már pár oldalt nyelvtanulás témában, akkor észrevetted, hogy elég gyakran tanácsolják, hogy ne magában tanuld a szavakat. Ha eddig ezt nem fogadtad meg, akkor ideje. Én kipróbáltam és tényleg működik :-)

Szóval fogom a szavakat, amiket meg akarok tanulni. (Ezek előjöhetnek úgy, hogy filmnézés közben kiírom, vagy eleve egy tankönyvben találkozok vele stb.) Egy pillanatra még maradjunk ennél a satöbbinél. Híve vagyok a gyakorisági listáknak. Vagyis annak, hogy az adott nyelv leggyakoribb 1000,2000,3000 szavát érdemes megtanulni. Vagy legalábbis a nyelvtanulás egy későbbi fázisában végigvenni, hogy mi az, ami még hiányzik az alapszókincsünkből, és betömni a lyukakat. A neten is vannak ilyen listák, és adtak ki könyveket is néhány nyelvnél, amiben össze vannak szedve a leggyakoribb szavak. Magam részéről a könyveket jobban szeretem, szerintem alaposabb munkával készülnek.

Ha filmben vagy könyvben találkozom az ismeretlen szóval, akkor megvan a mondat is, amit érdemes megtanulni, de előfordul, hogy nem ez a helyzet. A leggyakoribb angol szavakat én könyv alapján tanultam, amiben csak a magyar jelentést írták oda. Mivel nekem meg teljes mondat kellett, ezért minden új szóhoz kerestem egy mondatot itt: http://dictionary.cambridge.org/
Kiválasztok egyet, azt kiírom papírra, angolul, és magyarul. Magyarul nekem kell lefordítani, mert nincs ott, ha valamit nem értek ott a sztaki angol-magyar szótára, vagy megkérdezem valakitől.

Az adott oldalon meg is lehet hallgatni a szavak kiejtését, nagyon fontos, hogy amennyire lehetséges helyes kiejtéssel tanuljuk a szavakat. De ezt majd máskor fejtem ki bővebben.

Ez a második dolog, hogy nem szótárfüzetet használok, hanem szókártyákat. Egy sima A4-es lapot 8 felé végig, majd hosszában kettéhajtom. A fölső részre megy magyarul a mondat, az alsóra az idegen nyelven. Ez a méret nekem elég kényelmes jól elfér az ember kezében és zsebében. Másrészt szeretek olyan papírt használni, aminek az egyik oldalára nyomtattam korábban, de már nem kell, így most újra tudom hasznosítani a papírt. Aki új papírt használ a célra, az vághatja 16 felé is. :-)

A papírról megtanulom az egész mondatot. (Sokszor ismételve HANGOSAN) Amikor úgy érzem, hogy tudom, akkor beírom a mondatot egészben vagy darabokban az ANKI nevű programba. Nálam valamiért jobban működik, ha egészben írom be.  Talán mert benne marad a fülemben a mondat ritmusa, ami segít előhozni később.

Az ANKI működésének az alapja a folyamatos ismételgetés. Ahhoz, hogy megtanuljuk a szavakat először nagyon gyakran kell ismételni a dolgokat, és utána egyre ritkábban. Mivel az ANKIban a legkisebb ismétlési egység 1 nap, ezért véleményem szerint erre a tanulási szakaszra nem jó. Ezért először papírról tanulom meg, és utána kerülnek a gépbe. Ugyanaz ANKI nem segít megtanulni a szavakat, de abban segít, hogy ne felejtsem el később.

Annyira nem vagyok bátor, hogy azt mondjam, mindenkinek jó ez a módszer. Én jól elvagyok vele :-) Lassú? Lehetséges, de még mindig jobb, mint gyorsabb megtanulni, gyorsan elfelejteni. Mert hiába gyors ez csak időpazarlás. A nyelvtanulásban is igaz, hogy lassan járj, tovább érsz. :-)

Aki még kételkedik gondoljon bele abba, hogy a mondatok tanulását, a szókártyákat is rengeteg helyen javasolják. Lehet benne valami ;-) Az ANKI pedig egy tudományos megállapításon alapszik, hogy folyton ismételni kell, de egyre nagyobb időközökkel. Nem mellékesen ezt is rengetegen használják elégedetten.

A szótanulásnak vannak már formái is, ezért szerepel a címben egy római egyes. Egyéb módszerekről majd máskor ejtek szót. :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://onallonyelvtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr84625512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása