Blog a nyelvtanulásról

A blog gyakorlati tanácsokkal kíván szolgálni nyelvtanulók részére. Ha eddig csak sikertelenség jutott neked osztályrészül, akkor ideje felülvizsgálni a módszereidet. Tanulj mások hibáiból. :-) Tervek szerint hetente egy elemző posztra lehet számítani, ezeket a TIPP címkével jelölöm meg a könnyebb eligazodás érdekében. Minden más megy a rizsa kategóriába :-) Ha kérdésed van, vagy beszélgetni szeretnél :-), akkor keress bátran a komment vagy üzenetküldés funkciót használva, illetve írhatsz nekem az ifjutitan.it [kukac] gmail [pont] hu email címre.

Én és az angol I.

2012.06.27. 21:00 Valezius

Mielőtt belevágnánk az érdemi részbe nem árt az alapszituációt tisztázni. Ennek keretében hallgassátok meg az én történetemet.

Általános iskolában angolt kezdtem el tanulni. Ez ment olyan 4-5 évig. (nem is emlékszem rá, hogy negyedikben vagy ötödikben indult-e...) Az akkor használt módszereket se vagyok képes felidézni. Szóval lépjünk is tovább. A középiskolás tanulmányaim egy teszttel kezdődtek, lehet, hogy nem volt jó ötlet, de emlékszem rá, hogy a nagy részét végigtippeltem. Így sikerült alsó határon bekerülni 2-es csoportba (4 volt, 1-es a "legrosszabb", 4-es a legjobb.) Gyorsan át is kértem magam az 1-esbe, de ott is már első órán fogalmazás írását kérték. Úgyhogy nem volt mit tenni, 4 éven át szorgalmasan írtam a fogalmazásokat.

Semmiképpen nem akarom szidni az oktatási rendszert. Azt már sokan sok helyen megtették. Bevallom a középiskolás módszereket se tudnám igényesen felsorolni. A tanár tudását, és felkészültségét 5-ösre értékelem. És volt minden, ami kell magnózás, nyelvtanozás, csoportos és páros téma megvitatás, néha filmezés, meg activity.

Ami mély nyomott hagyott bennem az, hogy minden hétfőn volt szódolgozat (vagy valamikor hét elején), a tanár rábökött egy szövegre a könyvben vagy a munkafüzetben és abból kérdezte később a szavakat.
 Volt, hogy tanultam. Kiszótárazni a szöveget, megpróbálni megtanulni. Aztán eljött a nagy nap, és olyan szavakat kértek számon, ami az én listámon rajta se volt. 3-asnál jobbat az ilyenekre szerintem sose kaptam (kis 3-as, hó végén lett a kisjegyekből valami normális jegy). Szerintem nem meglepő, ha az ilyen tapasztalat elveszi az ember kedvét. Ha sikerült is valamit megtanulni két hét múlva már úgyse emlékeztem rá. Ráadásul mivel így ment a számonkérés persze az írott alakot próbálja az ember bemagolni.

Utólag belegondolva, ezt én biztos nem így csinálnám. Szép dolog, ha az ember tud szavakat, de mégiscsak a gyakoribb szavakra kéne rámenni középiskolában. Meg az se árt, ha a gyereknek el van magyarázva, hogy miért van ez az egész, mert a megtanulom - elfelejtem - megint megtanulom - megint elfelejtem lánc engem nem vezetett sehová.


Az egyetem első évében fel akartam venni az olasz nyelvet, de a limitált helyek miatt az se sikerült. Ezzel szemben minimális érdeklődés se volt bennem, hogy az angollal foglalkozzam, persze tudtam, hogy muszáj és hasznos lesz, de akkor csak szabadulni akartam tőle. És nem is bánom ezt a dolgot, kellett egy-két év szünet. Sajnos annál kicsit hosszabbra nyúlt, amit viszont tényleg bánok.

Úgy látszik kicsit hosszúra nyúlt ez a bejegyzés, úgyhogy folytatása következik.

A bejegyzés trackback címe:

https://onallonyelvtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr934615266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ájwannaszpik 2012.08.07. 12:32:22

Amikor ezeket olvasom hogy micsoda stressznek vannak a diákok kitéve ,nem is bánom hogy nem volt ebben részem.Amit rólam tudni kell magamtól tanulom az angolt,több -kevesebb sikerrel,most így 2 év után most a beszédre koncentrálok.Es valljuk be, ez millió teszt kitöltésével felér .Arról nem is beszélve hogy anny felesleges dolgot tanítanak bizonyos könyvek.Ezert kell szelektálni mi az ami érdekel,és mindennap, vagy legalábbis sokszor előfordul az életedben.

Valezius 2012.08.07. 19:15:27

Nem tudom, mit válaszoljak erre. Nem akarom védeni a bizonyítványomat.
A könyves megjegyzéssel viszont nem értek egyet. Én könyvpárti vagyok. Felépítésében és szókincsében is jónak érzem a kínálatot. Jobb, mint bármely weboldal, ami már rögtön az első leckében az aranyhalat akarja megtanítani. (Voltak mellette más értelmetlen szavak is, de most csak ez ugrik be.)
De volna még mit fejlődni itt is. Érthetetlen, hogy mernek akármilyen könyvet kiadni megfelelő hanganyag nélkül. Illetve a nyelvtani feladatokat se kellene ennyire túlzásba vinni.

Ájwannaszpik 2012.08.07. 22:13:02

Én is könyvpárti vagyok.Regény.
Nem azokra a tankönyvekre gondolok amiből a leckéket csinálják a legtöbben.Egy jó regény fogva tart, személyessé válhat amikor beleéled magad a történetbe,benne van a nyelvtan tokéletesen de kérdem én hogy mennyire éled bele magad az iskolában vagy akárhol ahol egy tankönyvet olvasol?
Hardy Boys Casefiles-En ezeket olvasom, izgalmas,tartalmas, több szálon futó regény.Csak ajánlani tudom.Szóval szerintem a regények nagyon is be tudják indítani a tanulási motort, csak érdekeljen amit olvasol, ne csak azért olvass mert muszáj..lásd iskola.
NINCSEN VARÁZSKÖNYV,NINCSEN VARÁZS CD, NINCSEN VARÁZS MÓDSZER.Te vagy az aki irányítod a tanulásod senki más.

Valezius 2012.08.09. 21:01:23

Elég sok könyvet olvastam korábban, a sztori egy dolog, de az irodalmi finomságokat nem lehet 2000 szó ismeretében felfogni, anélkül meg mit ér az egész? :-) Ugyan beleélésről szó sincs, de miért ne élvezhetném az írásokat. A témák változatosak és érdekesek, és pont úgy adagolják az irodalmi finomságokat, és a leghétköznapibb kifejezéseket, amire szükség van.
Szerencsére a motor beindításával most nincs problémám :-)
süti beállítások módosítása